czwartek, 6 grudnia 2018

Dobra Publiczne w Internecie!



Tematem dzisiejszych rozważań będą dobra publiczne w internecie. Na początek należy odpowiedzieć sobie na pytanie  czym właściwie są dobra ? W ekonomii wyróżniamy cztery rodzaje dóbr:
1) Dobra prywatne
2) Dobra wspólne
3) Dobra klubowe
4) Dobra publiczne

Teraz opiszemy pokrótce czym charakteryzuje się każdy typ. Dobra prywatne są wyłączone z konsumpcji dla wszystkich użytkowników, co wiąże się z wysoką konkurencją. Na przykład odzież mieszkanie czy jedzenie. Kolejnym typem dobra wyszczególnionego przez nas są dobra wspólne , czeli takie które mnie mają żadnych ograniczeń w stosunku do ich wykorzystania, czego doskonałym przykładem jest środowisko naturalne w którym żyjemy i o które wspólnie powinny się dbać. Następnym rodzajem jest dobro klubowe które obejmuje grono wybranych ludzi które przynależą do danej organizacji, na przykład klub miłośników samochodów , koło gospodyń wiejskich etc.

Skupmy się teraz na naszym głównym temacie - Dobra Publiczne. Według nauk ekonomicznych takie dobra przejawiają się następującymi cechami: są użyteczne dla poszczególnych osób a zarazem nikt nie jest wyłączony z korzyści jego użytkowania (P.A. Samuelson). Jest dostępne dla dużej liczby osób a wraz ze wzrostem liczby użytkowników nie zmniejszają się możliwości korzystania dla wszystkich.

Poniższa grafika prezentuje przykłady dóbr publicznych.

Więcej informacji znajdziecie na stronie : https://mfiles.pl/pl/index.php/Dobro_publiczne

















W czasach gospodarki cyfrowej dobra publiczne coraz częściej są spotykane w Internecie. Przykładem mogą być:

  • ogólne dostępne serwisy ( blogi, serwisy informacyjne)
  • wyszukiwarki internetowe
  • porównywarki cen
  • platformy wielostronne niewymagające zalogowania.
Mamy nadzieję, że ten artykuł o dobrach publicznych w Internecie będzie dla Was pomocny.
Więcej informacji o dobrach publicznych w Internecie znajdziecie na: https://www.nbportal.pl/wiedza/artykuly/na-poczatek/dobra_publiczne



Brak komentarzy:

Prześlij komentarz